nl
fr
Ford fiesta

Kenny Herremans: "De buit is binnen, het moeilijkste is achter de rug!!"

09:49 29-10-2018

De 30-jarige Kenny Herremans kroonde zich op TT Circuit Assen na afloop van de vijfde en laatste meeting als de eerste Belgische kampioen in de Ford Fiesta Sprint Cup! Zijn doen en laten – en de bekroning - zijn het bewijs dat er in de Ford Fiesta Sprint Cup plaats is voor coureurs met veel talent en weinig budget!

Terwijl je concurrenten ter voorbereiding van de finale uitvoerig hebben getest op TT Circuit Assen was jij tot en met vrijdagavond nergens te bespeuren. Je ontdekte aldus het circuit op zaterdag tijdens de eerste vrije training en meteen zette je snelle rondetijden neer!

“Omdat ik mij niet kon vrijmaken op mijn werk en diende te letten op de kosten – geen onnodige banden verbruiken – heb ik de voorbereiding beperkt tot het bekijken van onboardbeelden. Daaruit kon ik afleiden welk soort lange bochten het circuit telt en koos ik in de eerste vrije training voor nieuwe banden, waarop ik na wat gesleutel – de auto ging aanvankelijk onderstuur – 2.04 liet afklokken. In kwalificatie had ik het gevoel dat ik trager stuurde en dat bleek te kloppen vermits ik pas als vierde aantikte. Voor Race 1 opteerde ik voor het gebruik van oude rubbers en liet ik de achterste banden wat bijsnijden…”

In Race 1 verkocht Leburton je een tikje, waardoor je wegzakte naar de zevende plaats, achter Thibault Parmentier.

“Door de omgekeerde grid stond ik zevende, maar na de start wrong ik mij naar de voorste rij, kwam aan de leiding en werd achternagejaagd door Leburton en Verbesselt. In een gewaagd inhaalmanoeuver was er inderdaad contact, ik schoof in de zijberm waardoor Ayrton Redant, Verbesselt, Lagrange en dus Thibault voorbij geraakten. Ik heb nog hemel en aarde bewogen, maar meer dan een vijfde plaats zat er niet meer in. Voor Race 2 heb ik dan vier nieuwe banden laten opleggen en van bij de start zat ik meteen achter Lagrange, voor Leburton en Redant. Vooraleer de safety car de race neutraliseerde wegens de klap van Thibaut had ik de tweede plaats moeten afstaan aan Redant maar Leburton zat achter mij: ik kon de kat uit de boom kijken…”

Waar heb jij het kampioenschap gewonnen?

“In de laatste vijftig meter van die laatste race, tiens! Een spannender scenario schrijven was niet mogelijk: zonder Verbesselt bevonden we ons met drie titelkandidaten op een zakdoek en het verschil tussen winst of verlies bedroeg niet meer dan drie punten! De overwinning eerder in Spa had mij wel een extra boost gegeven: als je op zo’n grote jongens-circuit kan winnen, dan ben je klaar om ook elders de toon te zetten. Dat sterkte mij in de finale, toen bleek dat ik voldoende had aan te finishen juist achter Ayrton en de sterkere te blijven van Martin. Even was het nog spannend, toen Ayrton en Niels Lagrange in de chicane rechtdoor gingen en ik daarop buitenom op hun hoogte kwam rijden. Omdat ik mijn exacte positie kende, heb ik op veilig gespeeld en de derde  plaats, plus de punten verkozen.

Wie was je zwaarste concurrent?

“Ontegensprekelijk Martin Leburton! Zowel op Zandvoort, Spa als in Assen hebben wij op het scherp van de snee fair gevochten. Hij heeft mij flink onder druk gezet en dat maakte het voor mij nog leuker. Met Longin had ik enkel te doen in de laatste race in Spa, waar hij zich achter Leburton kon nestelen en dus dicht in mijn buurt bleef.”

Met een achtste en zevende plaats in de eerste meeting zou nochtans niemand hebben durven denken dat jij een rol van betekenis ging spelen in het titelgevecht.

“Gebrek aan ervaring, zeg maar. Wegens zoeken naar oplossingen verloren we kostbare tijd en kwam ik niet verder dan een twaalfde chrono. In de races deed ik niet veel beter en ik besefte dat ik daar in de middenmoot van het veld niet op de juiste plaats streed. Dankzij een achtste tijd en het omdraaien van de grid startte ik in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder op een derde plaats…  Tja, met koude banden in de eerste linkse meteen aanvallen – met Philippe Huart als slachtoffer – dat was een beginnersfout! Ik eindigde nog vierde, en greep nipt naast de derde trede op het podium. Na een flinke strijd met Philippe Huart en Jens Verbesselt snoepte ik in Race 2 de vijfde plaats van hen af en dat gaf mij meer zelfvertrouwen. Moet gezegd dat ik dankzij Team Floral op het vlak van set-up heel wat vooruitgang boekte en mij beter voelde achter het stuur.”

Na de tweede round stond je meteen derde in de punten, achter Stienes Longin en Ayrton Redant, maar even leek het erop dat je verstek zou geven voor de races op Circuit Zandvoort!

“Omdat het budget niet rondgeraakte, heb ik de mannen van TeamFloral pas zeer laattijdig kunnen verwittigen om de auto toch mee naar Zandvoort te nemen. Op mijn vraag – lees geen centen – hadden zij na Zolder de auto niet meer aangeraakt en hem in dezelfde staat op de trailer geplaatst, richting Zandvoort. Ik heb de twee races gereden met dezelfde auto, dezelfde banden als in Zolder. In Race 2 kwam ik dicht in de buurt van Jens en ik ben ervan overtuigd dat ik hem met nieuwe rubbers achter mij had kunnen laten voor de tweede plaats.”

Op Spa Francorchamps zette je de derde snelste tijd algemeen – en beste Belg – neer in een veld met liefst 32 Fiesta’s!

“Voor de eerste keer was ik 100 procent tevreden over de afstelling. Dat had veel te maken met mijn zitpositie, totdan zat ik met mijn lang postuur veel té hoog en in Spa heb ik gevraagd het zitje te verlagen en dat gaf mij een beter gevoel. Ook Spa kende ik enkel van voorbereidingen op de simulator en het blijft voor mij een speciaal ogenblik als ik voor de allereerste keer écht de Raidillon opstoof! Met de horde Nederlanders in de buurt kwam het erop aan geen onnodige risico’s te nemen en met het verstand te racen. Geschoeid met twee nieuwe banden slaagde ik erin om in de slipstream te blijven van Leburton, maar hem voorbij gaan lukte nooit. Idem verhaal in Race 2, zij het dat ik deze keer Leburton achter mij kon houden en er tekende voor een eerste zege op het circuit van Spa-Francorchamps! Om nooit meer te vergeten…”

Jij won in 2013 het zitje in de Mazda MX-5 van de actie Racing Stars en debuteerde in de 24 Uren van Zolder. Je waagde je kans in de Nissan GT Academy – selectie voor de internationale finale – en haalde daarop de Top 10 van de Radical Cup Shootout. Na een testsessie met een TCR-SEAT Léon van Bas Koeten Racing werd het stil rond jouw persoontje. Vanwaar die drang om het in de autosport proberen waar te maken?

“Na mijn debuut bij de Mini’s in karting – ik was een generatiegenoot van Verdonck en D’Ambrosio – was het de bedoeling dat ik zou overstappen naar de Cadet-klasse, maar mijn vader wou niet langer opdraaien voor de kosten. Ik heb dat nooit willen aanvaarden en ben blijven zoeken naar een formule om zonder grote budgetten toch aan de bak te komen. Vandaar mijn deelnames aan meerdere talentenjachten, maar dat concretiseerde zich nooit in een zitje voor een voltijds seizoen. Totdat ik ergens begin van dit jaar foto’s zag van de Ford Fiesta Sprint Cup en begreep dat er heel wat Ford-verdelers zouden deelnemen. Pas na afloop van een kartrace in het kader van de Flanders Media Karting geraakte ik in gesprek met Bert Longin en hij gaf mij de raad om ervoor te gaan en mijn kans te wagen. Ik trok mijn stoute schoenen aan en nam contact op met Geert Van den Bossche die Ford-garages heeft in Aalst, Zottegem en Ninove. Er volgde een eerste gesprek, waarbij hij zich akkoord verklaarde mij te helpen – om één of andere manier geloofde hij in mij - en borg te staan voor de aankoop van de auto! Dat scheelde een slok op de borrel, want ik diende enkel centen te vinden voor het runnen van de auto. Eigenlijk zorgde Geert ervoor dat ik mijn droom kon verwezenlijken en dankzij de coördinator van de Belgische Cup werd het toonaangevende TeamFloral  bereidgevonden om onze Fiesta onder hun tentzeil te nemen, naast de auto’s van Ruben Valckenaere en Thibault Parmentier.”

Wat nu? Een tweede seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup?

“Het behalen van de titel is zowel voor mezelf als voor zij die in mij zijn blijven geloven – met een speciale dank aan Geert Van den Bossche – een statement: de buit is binnen, het moeilijkste is achter de rug! In een competitie waarin iedereen met gelijke middelen strijdt heb ik het verschil gemaakt. Laat 2019 maar komen voor een tweede jaar in de Ford Fiesta Sprint Cup en het liefst onder de kleuren van Ford Van den Bossche!”

Kampioenschap:

1. Kenny Herremans 131; 2. Ayrton Redant 129; 3. Martin Leburton 124; 4. Jens Verbesselt 115; 5. Stienes Longin 110 ; 6. Philippe Huart 89 ; 7. Yannick Redant 82 ; 8. Thibault Parmentier 75 ; 9. Jo Vandersmissen 51 ; 10. Ruben Valckenaere 48 ; 11. Hanne Terium 46 ; 12. Niels Lagrange 43 ; 13. Phil Bastiaans, Nick Stox 39 ; 14. Bert Longin 37; 15. Frank Van Langendonck 33; 16. Romain Degeer 32; 17. Kata Bozó 26; 18. Rik Geerts 15; 19. Tom Feyaerts 11; 20. Ronald Bezuur 6