Ford fiesta

Martin Leburton, Jens Verbesselt en Philippe Huart over de gemiste kansen in titelstrijd

09:24 21-11-2018

In elke wedstrijd zijn er winnaars en verliezers. Ayrton Redant, die met amper 2 punten verschil de titel in de Ford Fiesta Sprint Cup uit zijn handen zag glippen, kon dat verlies nog goedmaken met dikke winst in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. Martin Leburton verspeelde pas in de allerlaatste race de laatste troef, Jens Verbesselt was er toen al aan voor de moeite, terwijl Philippe Huart op de vooravond van de finale rekenkundig was uitgeschakeld. Dat gaf in de eindtabellen Kenny Herremans als kampioen, nipt voor Ayrton Redant en Martin Leburton.

Het was deze Martin Leburton die op de snelle Spa-tobogan indruk maakte en met een 1ste en een 2de plaats kostbare punten wist te scoren. Op TT Circuit Assen diende de rijder van de #44 Ford Vanspringel Motorsport vrede te nemen met twee 4de plaatsen en een uiteindelijke 3de plek in de eindstand.

Zegt Martin hierover: “Het is niet in Assen dat ik de titel verloor, maar het zijn twee opgaves die mij de das omdeden: in de eerste race op Circuit Zolder werd ik er uitgekegeld en nadien reed ik tijdens de openingsrace van het 24 Hours-weekend mooi 2de toen ik op twee minuten van de finish technische pech kreeg en slechts als 11de eindigde . Dankzij de noeste arbeid van Vanspringel Motorsport kon ik met een herstelde auto in race 2 voluit gaan en eindigde 2de vlak achter Longin. Zonder dat dubbel verlies had ik in Assen voldoende gehad aan een 6de of 7de plaats om kampioen te worden…”

Met zijn 26 jaar is Leburton niet aan zijn proefstuk toe. In 2009 trad hij via de VW Fun Cup in de voetsporen van zijn vader Pierre en sindsdien nam hij al negen keer de start in de 25 Hours VW Fun Cup. Een groot contrast met Ford-concessiehouder Vanspringel die via de Ford Fiesta Sprint Cup voor de eerste keer met een eigen structuur uitpakte.

“Voor Vanspringel Motorsport is de 3de plaats uitstekend, want alles was voor hen nieuw,” verduidelijkt Martin die in het dagelijks leven werkplaatsoverste is bij Vanspringel. “Maar zij leverden prima arbeid en waren super goed georganiseerd. Zij gaven mij de kans om met mijn ervaring te schitteren in een betaalbaar sprintkampioenschap en ik denk te mogen stellen dat we samen ervoor zorgden dat er over Ford Vanspringel werd gesproken. Het kan alleen maar crescendo gaan en, ja, volgend jaar viseren we resoluut de titel!”

Jens Verbesselt won geen enkele keer, maar op uitzondering van het weekend van de 24 Hours of Zolder presteerde de man van de #43 Ford Garage Trading het om telkens op het podium plaats te nemen en alzo in de running te blijven voor de titel.

“Vooral na het behalen van twee tweede plaatsen op Circuit Zandvoort was ik ervan overtuigd dat ik de ingeslagen weg kon verderzetten en in aanmerking kwam voor de finale eindsprint,” blikt Jens terug. “In Spa stond ik opnieuw als 3de op het podium en het weekend in Assen begon goed met nogmaals een 3de plaats. In de tweede race werd ik het slachtoffer van een tik van Yannick Redant en onder invloed van de lichte schade die ik hierbij opliep, zakte ik weg naar een 8ste eindplaats. Game over.”

Een voltijdse bezigheid in de familiale Ford-garage in Machelen weerhield Jens ervan om zich voldoende vrij te maken en de race-weekends optimaal voor te bereiden.

“Vaak was het bij wijze van spreken een groot onderhoud doen en laattijdig afreizen naar het circuit! Geen of te weinig vrije trainingen om te werken aan de afstelling en van alles uit te proberen, zodat ik tijdens de kwalificaties voluit kon gaan. Maar de voornaamste reden voor het missen van de titel zijn de opgaves in de eerste twee meetings. Het seizoen begon nochtans goed met een 3de plaats in de eerste race, maar in race 2 liet de auto het afweten. Van hetzelfde laken een broek tijdens de tweede meeting op Circuit Zolder. Ik doe daarom mijn hoedje af voor Kenny Herremans. Hij kende een matige start en ondanks beperkte middelen en dus ook weinig testkilometers slaagde hij er toch maar in om elke race vol te maken en veelal hoog te finishen. Ondanks alles heb ik mij prima geamuseerd, het waren leuke weekends en ik heb enorm veel bijgeleerd.”

Philippe Huart eindigde 6de, achter Stienes Longin, die nochtans slechts drie keer aan de bak kwam in de Ford Fiesta Sprint Cup. Met de Leuvenaar kregen we er in de nieuwe Ford Cup een specialist terzake bij: zes jaar lang was hij één van de hoofdrolspelers in de Clio Cup, hij tekende drie keer voor een seizoen in de Mégane Trophy, ging nadien nog eens voor twee jaar aan de slag in de MINI Challenge en we zien bijna dat allereerste seizoen in de Procar-Peugeot 309 Challenge in 1990 over het hoofd!

“In vergelijking met andere merkenracerij werd er in de Fiesta Cup zeer hard gereden en een duwtje was zeer vlug uitgedeeld, maar het was een fantastische ervaring en voor herhaling vatbaar. Ik wil volgend jaar mijn carrière in de merkencups in schoonheid beëindigen…”

Als er in de Ford Fiesta Sprint Cup een prijs zou bestaan voor de grootste pechvogel gaat die ontegensprekelijk naar Philippe! Voor de confrontatie op Spa-Francorchamps telde hij nog acht punten achterstand op later kampioen Herremans en slechts twee tegenover Leburton. In Spa zette hij in het Nederlands-Belgisch veld de 7de snelste tijd neer (en 3de Belg) en zat de man van de #4 Ford Hergon telkens mee vooraan mét zicht op een podiumplaats én dikke punten. Een aanrijding en een motor die tot twee keer toe haperde, maakte dat hij slechts nipt binnen de top 10 eindigde en een kruis kon maken over zijn titelambities.

“Op Zandvoort profiteerde ik van de regenbuien om mij vooraan te nestelen, ik lukte de snelste rondetijd en stond naast EMG-teammaat Jens (Verbesselt) en winnaar Longin op het podium,” herinnert Philippe zich de knappe prestatie. “Er waren ook mindere momenten, zoals race 1 in het voorprogramma van de 24 Hours. Geholpen door de omgekeerde startgrid kon ik na de start oprukken naar de 2de plaats, totdat Herremans zich in de eerste linkse mispakte en mij van de baan duwde. Met een opgelapte auto kon ik in race 2 nog beslag leggen op een 6de plaats. Pech, brute pech.”

Het is duidelijk dat de Ford Fiesta Sprint Cup heeft getoond dat er ruimte was voor een betaalbare sprintklasse met een vol veld Fiesta-coureurs die ronde na ronde voor elke plaats knokten. Afspraak in 2019 voor een vervolg op deze unieke sprintnummertjes in de Lage Landen!