Ford fiesta

David De Saeger, Kenny Herremans en Bert Longin: wie van de drie?

00:00 16-10-2019

Komend weekend valt het doek over de tweede uitgave van de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup. Op het snelle TT Circuit Assen, ook bekend als Circuit van Drenthe of The Cathedral of Speed, komen de Belgische Fiesta’s voor de zesde en meteen laatste keer aan de start in bloedstollende sprintjes tussen enkele gevestigde waarden en, vooral, totdan onbekende jonge debutanten!

Rekenkundig komen alleen nog David De Saeger, Kenny Herremans en Bert Longin in aanmerking in de strijd om de tweede Belgische titel in de Ford Fiesta Sprint Cup. Twee keer winst, pole position en twee keer de snelste ronde leveren een totaal van 43 punten op.

Met 164 punten beschikt David De Saeger als leider over iets meer reserve. In die mate dat hij ingeval van slechts twee keer tweede nog steeds 198 punten zou tellen, tegenover 199 voor Bert Longin, met twee overwinningen. In dat geval zal één van de te behalen extra 3 punten (“pole” en twee keer de snelste ronde) de doorslag geven. Stel dat David De Saeger dat ene punt pakt en Longin geen extra’s scoort, dan heet de Brusselaar kampioen.

Ingewikkelder wordt de missie van Bert tegenover Kenny Herremans. De uittredende kampioen staat één puntje voor op Bert Longin. Als zij allebei één keer winnen en één keer tweede eindigen, gaat Herremans met 197 punten voor titelverlenging, tegenover 196 punten voor Longin. Tenzij deze laatste op zaterdag in de kwalificaties de “pole” of in één van de races dat ene nodige puntje pakt of… ook Kenny extra scoort in één van de twee races. In dit virtueel score komt Philippe Huart enkel aan 187 punten, indien hij twee keer wint en de drie bonuspunten pakt. En dan mag huidig leider De Saeger over het hele weekend niet meer dan 22 punten inschrijven.

Niet realistisch,” klinkt Huart. “Dat wil niet zeggen dat ik mij gewonnen geef. Ik zou dit overigens zeer geslaagd seizoen in schoonheid willen eindigen met nog eens een knaller zoals ik dat deed in Spa (pole position en overwinning, nvdr). En ik ga hiervoor niet in het minst baan ruimen voor de rijders die nog voluit voor de titel vechten.”

Hoogspanning? Wetende dat er wellicht niet meer dan 13 Belgen aan de start verschijnen in de gezamelijke races en de regel geldt dat iedereen die de start heeft genomen punten krijgt, kan een pechvogel – zie ook Bert Longin in Race 1 tijdens TCR Spa 500 – die na één ronde opgeeft minstens 3 punten pakken…

Nog kapers op de kust? Na het verstek in Spa is ook Dylan Derdaele uitgeteld voor de titel. In de voorgaande races toonde de kopman van het verenigde Belgium Racing/Ford Peerlings dat hij aan de spits altijd een meer dan beslissende rol kan spelen. Denken we maar aan het op de eindmeet afsnoepen van de overwinning van David De Saeger of zijn rol in het bepalen van het eindpodium in race 1 tijdens de Gamma Race Days. Zal 'DD' vooralsnog waterdrager spelen voor teammaat Philippe Huart? Een gelijkaardige vraag over ‘teambelangen’ kunnen we stellen aan enkele rijders die onder dezelfde vlag uitkomen als één van de titelkandidaten. Zoals Tom Feyaerts (bij FordStore Feyaerts teammaat van Bert Longin), Nathan Vanspringel (zie Vanspringel Automobiles/David De Saeger) of debutant Maxim De Witte, halfbroer van Alexander Borgmans, en binnen de rangen van Niels Lagrange by FordStore Morren Motor ook gelinkt aan Kenny Herremans…

Gezien er in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup rekening wordt gehouden met de reëel behaalde punten in het algemeen klassement moeten de kandidaat-Juniors er trouwens voor zorgen dat zij in die overall niemand ruimte en of plaatsen geven. Elk puntje in de einduitslag zal doorwegen in de eindafrekening. Op dat vlak zit Nathan Vanspringel met 22 punten voorsprong op Alexander Borgmans redelijk safe en in dat rekensommetje onthouden we in het bijzonder de 4de plaats overall – goed voor 13 punten – van Giovanni Van Lil in Race 1 op Spa. Het is deze Van Lil die met Hanne Terium en Alexander Borgmans zal knokken voor de 2de plaats in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup-eindstand.

Nathan nog van de titel houden is onbegonnen werk,” beseft Alexander Borgmans. “In Spa kon hij een kloof slaan met mij en dat had alles te maken met mijn twee slechte resultaten: in race 1 werd ik aangetikt door een Nederlandse concurrent en liep hierbij schade op en in race 2 liet ik mij, geschoeid op slicks, in de Raidillon verrassen op een nog natte kerb en gleed tegen de vangrail. Na de eerste race was ik nochtans vast besloten om mijn kansen gaaf te houden. Het heeft niet mogen zijn. Ik ga mij daarom nu toeleggen op het beveiligen van de 2de plaats en hiervoor zal ik goed moeten opletten voor Hanne Terium en niet op zijn minst Giovanni Van Lil. We hebben in Spa gezien tot wat hij in staat is!”

In de Finale Races krijgen de vaste Junior-strijders het gezelschap van Dylan De Wolf, de winnaar van de Ford Fiesta Sprint Contest, die er achter het stuur van de #72 BlueBerry zijn allereerste races zal betwisten!

In het Ford Dealer – Team Championship lezen we een bijna gelijkaardig scenario als in de strijd voor de opvolging van Kenny Herremans. Met dit verschil dat #25 Ford Vanspringel Automobiles (De Saeger) slechts 1 puntje meer telt dan #24 FordStore Feyaerts (Longin) en slechts 2 eenheden voorsprong heeft op #32 Ford Van den Bossche (Herremans). Ford Peerlings is met de #98 (Huart) 4de in de punten en ondanks een zekere achterstand op het leiderstrio kan de debuterende Ford-verdeler uit het Limburgse Pelt nog altijd voor een verrassing zorgen. Bovendien worden niet-Ford-deelnemers onzichtbaar in de plaatsen en punten en tellen snelste rondetijden, laat staan “pole position” hier niet mee.

Bij dit alles kunnen de Belgen ook nog een rol spelen in de ontknoping in de genaamde Dutch Belgian Super Star, waarin 15-jarige Daan Pijl sterk aan de leiding staat, voor landgenoot Laurens de Wit en Belgen David De Saeger en Kenny Herremans.

Na de kwalificaties op zaterdag 19 oktober weten we al wie er één puntje extra wist te verdienen en volgt dezelfde dag om 15u20 de eerste gezamelijke race over dertig minuten. Wellicht zullen we na afloop hiervan al een beter zicht krijgen op de kansen van de verschillende titelpretendenten. Op zondag 20 oktober wordt klokslag 15u30 de start gegeven van de laatste en beslissende race.