nl
fr
Ford fiesta

Round 5 - Niels Lagrange pakt volle pot, Kenny Herremans is de eerste Belgische kampioen in de Ford Fiesta Sprint Cup!

20:05 21-10-2018

De finale van de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup heeft eens te meer getoond dat er muziek zit in deze nieuwe sprintklasse: twee keer kregen we boeiende races te zien en bovendien bleef het in het titelduel spannend tot in de laatste ronden. Niels Lagrange zorgde als vervanger van Frank Van Langendonck in de #30 Herroelen Motors by Niels Lagrange voor een ongemeen sterke prestatie: hij verwezenlijkte de pole position, won de twee races, tekende ook nog eens twee keer voor de snelste ronde en Herroelen Motors was aldus twee keer de beste/snelste Ford-verdeler! In de strijd voor de eerste Belgische titel in de Ford Fiesta Sprint Cup gaat de grootste beker naar Kenny Herremans, die tot in de laatste race moest afrekenen met Ayrton Redant, Martin Leburton en Jens Verbesselt.

Race 1: Niels Lagrange van 9de startplaats naar overwinning.

Wegens het omdraaien van de hiërarchie van de Top 10 van de kwalificatie stonden de meeste favorieten achteraan het startveld. Na een schitterende start – 7de op de grid – verscheen Kenny Herremans prompt aan de leiding en leidde voor Yannick Redant, Hanne Terium – gestart vanop de eerste lijn – Verbesselt, Leburton, Ayrton Redant en Niels Lagrange. “Pole”-man Jo Vandersmissen had zich in het geharrewar laten verrassen en belandde in de grindbak. Eén ronde verder was Leburton al opgerukt naar rang 3, Hanne Terium volgde sterk, voor Ayrton Redant. Yannick Redant was ondertussen de pitlane ingedoken met een sputterende motor.

In ronde 3 schoof Leburton door naar plaats 2 en vanaf kibbelden de twee titelpretendenten om de leiding. Verbesselt had ondertussen het gezelschap gekregen van Ayrton Redant en Niels Lagrange en in ronde 5 pakte Ayrton de 3de plaats, achter het duo Herremans-Leburton. In een zoveelste poging om het commando over te nemen, drumde Leburton de auto van Herremans naar de buitenkant, waardoor hij een pak auto’s zag voorbijsnellen en wegzakte naar een 6de positie. Ayrton Redant voerde ondertussen de meute aan, voor Leburton, Verbesselt, Lagrange en een uitmuntende Thibault Parmentier.

In de 8ste ronde was Lagrange opgerukt naar de 2de plaats en Leburton had alle moeite om Verbesselt achter zich te houden. Vanaf ronde 10 leek het erop dat de Top 3 bestond uit Redant-Lagrange-Verbesselt en wederom Junior Parmentier had het (even) aan de stok met Leburton en teammaat Herremans. Aan de spits bleef Lagrange de druk opvoeren en in de laatste ronde en laatste bocht kon hij Redant verschalken en Herroelen Motors by Niels Lagrange de eerste overwinning schenken.

“Gezien ik achteraan startte duurde het even voor ik aansluiting vond met de kopmannen,” vertelde een gelukkige Niels. “Vooral Hanne Terium hield mij een hele tijd op en nadien profiteerde van de strijd tussen Herremans en Leburton om terrein te winnen. Aan Ayrton had ik daarop tot een lastige klant en enkel in de laatste ronde vond ik het gaatje om hem voorbij te gaan.”

Ayrton Redant ging als 2de over de eindmeet, voor Jens Verbesselt, allebei bedacht met 5 strafseconden wegens overschrijden van track limits. Martin Leburton en Kenny Herremans eindigden 4 en 5. Deze vier titelkandidaten verloren aan snelste man Lagrange ook nog dat ene puntje voor de snelste ronde in Race 1. Alvorens zich op te maken voor de finale race leidde Herremans de tussenstand met 116 punten, tegenover 112 voor Ayrton Redant, Martin Leburton met 111 en Jens Verbesselt 107…

In de Junior Ford Fiesta Sprint Cup stond er geen maat op het overwicht van Ayrton Redant. Hij won verrassend van Hanne Terium, nadat Thibault Parmentier tien seconden straf kreeg voor het niet respecteren van de track limits en vrede moest nemen met de 3de plaats. Met 112 punten verzekerde Ayrton Redant zich al van de Junior FFSC-titel. Yannick Redant (72) en Thibault Parmentier (71) zouden in Race 2 nog mogen vechten voor de vice-titel…

Uitslag Race 1:  Lagrange 15 ronden; 2. A. Redant 5.423; 3. Verbesselt 12.623; 4. Leburton 13.425; 5. Herremans 15.869; 6. Terium 25.263; 7. Parmentier 28.473; 8. Huart 32.776; 9. Valckenaere 32.908; 10. Feyaerts 1.00.873; 11. Vandersmissen 14 ronden; 12. Y. Redant 2 ronden

Race 2: Lagrange van start tot finish

Lagrange en Leburton stonden broederlijk naast elkaar op de eerste startrij en het was de coureur van de #30 die als eerste de Haarbocht aansneed, voor een ontketende Herremans, achternagezeten door Leburton, Ayrton Redant en opnieuw een zeer indrukwekkende Parmentier, die Verbesselt en Junior-rivaal Yannick Redant achter zich hield.

In ronde 2 gaf Ayrton te kennen dat hij voor een podium en dikke punten ging door Leburton achter zich te laten. Nadat broer Yannick (even) de snelste ronde draaide, mispakte hij zich in Ronde 3 in de GT-bocht, ging rechtdoor en verloor kostbare plaatsen. Eén ronde later zat Ayrton dan weer in het spoor van Lagrange en kreeg Herremans rivaal Leburton in de achteruitkijkspiegels te zien. Parmentier én Ruben Valckenaere sloten aan als 5de en 6de, terwijl Verbesselt pas als 8ste reed, een gevolg van een onzacht contact met Yannick Redant.

In ronde 5 sukkelde de totdan knap racende Parmentier, voor de ogen van Valckenaere, in Turn 6 van de piste, maakte enkele koprollen en kwam er gelukkig met de schrik vanaf. Spijtig, want hij stond op het punt om de 2de plaats in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup van Yannick Redant af te snoepen.

Met de komst van de safety car werd de race geneutraliseerd, Lagrange leidde dan voor Ayrton Redant, Herremans, Leburton, Valckenaere en Huart.

Met nog 6’52 te racen probeerde Ayrton Redant dichter in de buurt te komen van Lagrange en in de GT-bocht ging het in Ronde 11 bijna verkeerd tussen de twee kopmannen, waarbij Herremans vanuit een 3de positie toekeek. Uiteindelijk hield Lagrange knap stand, Ayrton scoorde met de 2de plaats voldoende punten om Martin Leburton naar de 3de plaats te verwijzen. Leburton greep voor de tweede keer naast een podiumplaats en ging een sterke Valckenaere, Yannick Redant, Philippe Huart, de onfortuinlijke Jens Verbesselt en Hanne Terium vooraf.

“Ik denk dat ik het zonder de lange komst van de safety car moeilijker zou gehad hebben met Ayrton,” stelde Niels Lagrange, die op TT Circuit Assen de nodige publiciteit verzorgde voor Ford-verdeler Herroelen. “Dat wij dit weekend alles winnen, doet mij en mijn team zeer veel deugd. Met mijn ervaring kon ik het verschil maken en dat is dan weer het bewijs dat het de coureur is die in de Fiesta Cup wint en niét de auto. Dit smaakt naar meer.”

Uiteraard was Ayrton Redant als 2de in de uitslag ook de beste in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. Na het spijtig wegvallen van Thibault Parmentier eindigde Ruben Valckenaere mooi 2de, voor Yannick Redant.

In het Ford Dealer – Team Championship volbracht Longin-invaller Tom Feyaerts de missie waarvoor hij aan de start verscheen van de finale van de Ford Fiesta Sprint Cup en dat was het sprokkelen van voldoende punten om de titel te beveiligen. Met een totaal van 159 punten bleef FordStore Feyaerts ongenaakbaar en ging het enkel nog om de 2de plaats, achter de Ford-mannen uit Aarschot. Geholpen door de twee tweede plaatsen – en het nomineren van de #12 – van Ayrton Redant ging het zilver nipt naar Ford Geeraerts, voor Ford Van den Bossche. Vanspringel Motorsport eindigt 4de, voor Garage Ford Trading.

Het laatste woord is voor Kenny Herremans, de allereerste kampioen in de Ford Fiesta Sprint Cup.

“Tot en met de tweede afspraak op Circuit Zolder wist ik niet goed wat te denken van mijn prestaties,” glunderde de coureur van Ford Van den Bossche. “Ik miste duidelijk ervaring, worstelde met de afstelling van de auto en was slechts 12de op de grid. Toen ik in de race kon opklimmen en in gevecht geraakte met de toch wel ervaren Huart, besefte ik dat ik toch niet zo slecht bezig was. Nadien volgde er een eerste podiumplaats op Circuit Zandvoort en na de zege op Spa ben ik in mijn kansen gaan geloven. Hoewel, na die 5de plaats hier in Race 1, was ik er bij het bekijken van de punten van mezelf en mijn drie rivalen niet zo gerust in. Na de safety car wist ik dat de 3de plaats volstond om Ayrton en Martin achter mij te houden in de finale punten. Eind goed al goed.”

Een succesverhaal waarin TeamFloral een voorname rol speelde, vermits Ford Van den Bossche voor het runnen van de winnende #32 een beroep deed op de diensten van het team van Jean-Marc Valckenaere dat al instond voor de auto’s van Junioren Thibault Parmentier en Ruben Valckenaere. De formatie uit Roeselare kreeg aldus de kans om parallel met de activiteiten in rally ook op circuit hun kunnen te tonen.

Uitslag Race 2: 1. Lagrange, 13 ronden; 2. A. Redant, 0.184; 3. Herremans, 1.297; 4. Leburton 1.984; 5. Valckenaere, 4.109 ; 6. Y. Redant 4.266 ; 7. Huart 6.365 ; 8. Verbesselt 6.701 ; 9. Terium 7.750 ; 10. Vandersmissen 28.883 ; 11. Feyaerts, 29.130 ; 12. Parmentier 4 ronden