nl
fr
Ford fiesta

Wie wordt de opvolger van David De Saeger?

00:00 20-08-2020

Zondag a.s. verschijnt eindelijk de Ford Fiesta Sprint Cup in de startblokken voor wat het derde seizoen zal worden van de unieke Ford-merkenracerij in de Lage Landen. Na Kenny Herremans in 2018 en David De Saeger in 2019 is het uitkijken wie zich kan opwerpen als één van de kandidaten in de zuiver Belgische titelstrijd?

Normalerwijze had de Ford Fiesta Sprint Cup opgang geschoten geweest tijdens de Zolder Superprix het weekend van 8 en 9 augustus, nadat de oorspronkelijke datums reeds waren komen te vervallen. Net zoals dat het geval was met heel wat andere kampioenschappen, werd ook de Ford Fiesta Sprint Cup het slachtoffer van de gevolgen van de worldwide uitgebroken Corona pandemie. Het hierdoor volledig schrappen van de Zolderse afspraak – die in laatste instantie nog kon plaatsvinden, maar enkel voor Belcar – noopte V Max Racing Management tot het vinden van een alternatief en dat werd dus de Zandvoort Superprix! Het schuiven met de finale datum en de beperkingen op het vlak van reizen van en naar Nederland heeft als resultaat dat sommigen verstek dienen te geven voor de afspraak op het Nederlandse duinencircuit.

Als we even het lijstje overlopen met de namen van de teams, coureurs en Ford-verdelers die aanwezig tekenen voor de Zandvoort Superprix dan onthouden we dat er slechts twee coureurs zijn die aan een derde jaar toe zijn in de Fiesta Cup, waarvan er één aan een tweede seizoen begint bij hetzelfde team/Ford-verdeler en een andere volledig van kamp wisselt. We hebben het hier over Philippe Huart en Kenny Herremans. Meteen kennen we twee kandidaten voor de opvolging van David De Saeger. Met een lichte stip voor Huart, omdat hij vorig jaar samen met teammaat Dylan Derdaele toonde dat er wel degelijk rekening diende gehouden te worden met het in de Fiesta Cup debuterende Belgium Racing/Ford Peerlings. Onder de kundige leiding van ervaren Marc Goossens en orkestleider Jan Gabriëls zullen Huart/Derdaele of Derdaele/Huart in teamverband de… toon kunnen zetten en bovendien beschikken de kopmannen van Patric Derdaele en Philip Peerlings over een derde troef en dat is natuurlijk de 22-jarige Junior Tomas De Backer!

Kenny Herremans werd kampioen in 2018 en greep vorig jaar slechts nipt naast een tweede bekroning. Voor zijn derde zit rijdt de man uit Holsbeek voortaan onder de vlag van Ford Feyaerts en het is ook de technische crew van Feyaerts dat zich ontfermt over de #29, nadat hij met steun van Ford Van den Bossche achtereenvolgens bij TeamFloral en Team Niels Lagrange zat. Ford Feyaerts kent het klappen van de zweep, want met Stienes en Bert Longin waren zij zowel in 2018 als 2019 frontrunners. Ford Feyaerts won niet toevallig de eerste uitgave van het Ford Dealer Team Championship. Herremans staat er wel alléén voor. Van team owner Tom Feyaerts is geweten dat hij zuiver voor de fun achter het stuur kruipt van de tweede auto en dus in principe niet meedoet voor de ‘général’!

Herremans, Huart, Derdaele of… De Backer voor het podium? Of zijn er nog kapers op de kust? Net zoals Ford Feyaerts is Ford Vanspringel toe aan een derde seizoen. In 2018 gingen zij dankzij de ervaren Martin Leburton voluit voor de titel, maar het was pas met diens opvolger David De Saeger dat de Brusselaars de grootste beker pakten, daarenboven in de Dealer-punten domineerden en dankzij Nathan Vanspringel ook nog de Junior wonnen! Het is laatstgeciteerde die dit jaar solo de belangen verdedigt van de Ford-familie en dat wil zeggen beter doen dan enkel zichzelf opvolgen als Junior-kampioen. Voor de technische omkadering kan Vanspringel rekenen op de diensten van het ervaren TeamFloral, in 2018 kampioen met Herremans!

In die Junior Ford Fiesta Sprint Cup is Nathan alvast de enige jongeling met voldoende Fiesta-kilometers in de benen. Enkel kersvers Vanspringel/TeamFloral-maatje Ruben Valckenaere kan terugvallen op een gelijkaardige ervaring, maar dat is alweer van 2018 geleden. Wegens een zwaar verkeersongeval, in december 2018, verbleef de zoon van Jean-Marc lange tijd in de ziekenboeg en na een geslaagde revalidatie kruipt hij, met heel veel goesting, opnieuw achter het stuur van de #8.

Van Mathieu Eloy weten we dat hij vorig jaar tijdens zijn unieke uitstap meteen vooraan meedraaide en op het “mooiste circuit ter wereld” prompt in de buurt van het Junior-podium eindigde. Binnen de rangen van Team Niels Lagrange is hij voortaan alleen en dat heeft het grote voordeel dat coach Niels zich voluit kan bezigheden met de 24-jarige West-Vlaming. In dit favorietenkransje zijn Milan De Laet (17) en Tomas De Backer (22) de enigen die enkel gedurende testdagen kennismaakten met de voorwielaangedreven Fiesta en aldus in Zandvoort voor de eerste keer gaan racen. De Laet en De Backer bekampten elkaar al wel eerder, zij het in karting. De Laet komt uit voor EJ Automotive van Jurgen Evers en heeft Toon Bosmans als coach. Van De Backer is geweten dat hij bij Belgium Racing/Peerlings door Marc Goossens werd binnengehaald nadat de jonge Antwerpenaar indruk maakte tijdens een testsessie op Circuit Zolder.

Voor Alexander Borgmans, diens halfbroer Maxim De Witte en het nieuwbakken Alnimax Racing is het nog even geduld oefenen alvorens zij opnieuw aan de slag zullen gaan. Dat geldt ook voor Fiesta-debutant Andy Gaban en het Gaban Motorsport en Kristoff Cox van EJ Automotive.    

                                                                            

Naast de strijd in de respectievelijke Belgische en Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup is er dit jaar met zo’n twintigtal Belgische en Nederlandse coureurs opnieuw sprake van de Dutch Belgian Super Star! Voor de meer dan virtuele duels tussen het Noorden en het Zuiden geldt er daarom weer een Top 20-‘overall’ klassering, met 20 punten voor de 1ste, 19 voor de 2de, 18 aan de 3de, enz. Vorig jaar stond er in deze Holland-België geen maat op Daan Pijl en wetende dat Laurens de Wit, Colin Caresani en Rik Koen de andere Nederlanders waren in de Top 5 en, op uitzondering van Pijl, allen bijtekenden voor de Fiesta Cup, kennen we hier meteen de belangrijkste tegenstanders van de Belgen!

Na de kwalificaties op zaterdag 22 augustus (13u30) volgt op zondag 23 augustus om 10u05 Race 1 en Race 2 vindt plaats klokke 13u25.