nl
fr
Ford fiesta

Het Ford Peerlings Dealer Team Championship !

17:24 25-07-2022

Met de Spa Euro Race was de Ford Fiesta Sprint Cup toe aan de derde meeting van het seizoen. Na het debuut tijdens de Zandvoortse Voorjaarsraces, de afspraak op Circuit Zolder met de traditionele Superprix en een ‘hot’ weekend op wat bekend staat als het mooiste circuit ter wereld, stellen we vast dat Ford Peerlings telkens met Tomas De Backer of Philippe Huart voor winst ging. Ford Peerlings leidt dan ook in de vier kampioenschappen: algemeen, Junior, Ford Dealer Team én Dutch Belgian Super Star ! Het zegt veel over de dominantie van de mannen van Philip Peerlings en Raf Sontrop.

Eerste en belangrijkste vraag: hoe gaat het met Kobe Pauwels, nadat hij in Race 2, aan de leiding rijdende, zwaar in de bandenmuur terechtkwam ?

“Hoewel het een indrukwekkende klap was en de eerste beelden verontrustend waren, valt het allemaal best mee. Kobe heeft niets gebroken of gekneusd en moet slechts met een nekbrace bewegen en slapen. Hij zal snel recupereren. We kunnen de medische dienst van het Circuit niet genoeg bedanken voor de efficiënte bijstand!”

Naar voorbeeld van De Backer en Huart gaf ook Kobe van bij zijn eerste outing de toon aan. In die mate dat Vanspringel Automobiles en FordStore Feyaerts in dit vijfde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup niet langer in de buurt komen van één van de drie Ford Peerlings-rijders.

“Vanspringel moet het voortaan doen zonder de ervaren Nathan (Vanspringel) en hetzelfde geldt bij Feyaerts, met Van Lil als vervanger van tweevoudig kampioen Kenny Herremans. Reken hierbij wat pech voor Geoffrey Vanspringel en Giovanni Van Lil, gekoppeld aan de ervaring in de Fiesta Cup van ons duo De Backer-Huart, en je beseft waarom wij onze concurrenten systematisch achter ons houden. Daarenboven toonde Kobe Pauwels, in onze derde auto, dat hij in alle disciplines vooraan meedraait en zich enorm snel aanpast aan de meest verschillende auto’s (hij wisselt de Fiesta Cup af met RX3 en Cross Car Senior, nvdr).”

Drie auto’s onder de vlag van Ford Peerlings, met telkens een meer dan individuele technische begeleiding.

“Ja, Tomas (De Backer) heeft zijn vader Eddy als technische coach, Philip (Huart) werkt samen met Jan Boon, zijn vaste mecanicien bij Best Budget Cars, en Kobe laat zich volledig begeleiden door vader Koen. Niettemin is er heel veel overleg en uitwisseling van data, gegevens over banden en zorgt Raf Sontrop, mijn rechterhand, voor de nodige opvolging en houden wij voor elke race een gezamenlijke briefing. Raf is ook de man van het inlezen van de verschillende data, het beheer op de circuits van de stock aan wisselstukken en hij springt ook bij wanneer er één van de wagens schade of een technisch mankement vertoont.”

Wat overleg binnen Ford Peerlings betreft was er zowel na afloop van de Superprix als de Spa Euro Race veel te doen over incidenten waarbij telkens Tomas De Backer betrokken geraakte.

“Wij hebben na het incident op Circuit Zolder Tomas en Philippe bij elkaar geroepen en duidelijk gemaakt dat er vol gas geracet mag worden, ook tussen de rijders van Ford Peerlings, maar zonder risico’s te nemen en zeker zonder iemand van de baan te rijden! In Francorchamps daarentegen had Tomas geen enkele reden om daar, in Combes, in die eerste ronde een doorgang te forceren en daardoor meerdere aanrijdingen te veroorzaken. De straf was evenredig, en ondanks het feit dat men zich voor het bepalen van het verlies van die vier plaatsen baseerde op een overall klassement, mét de Mazda’s, verspeelde hij in de Belgische rangschikking slechts één plaats en drie punten. Moraal  van het verhaal? Indien hij voor de titel wil blijven gaan, mag hij zijn kansen niet meer op dezelfde manier hypothekeren… “

Stel dat jullie naar de Finale Races trekken met drie titelkandidaten. Gaan jullie dan teamorders uitvaardigen?

“Neen, we willen het zeer sportief spelen! We gaan op voorhand geen posities vastleggen. Eens te meer gaan we onze rijders opdragen om geen onnodige risico’s te nemen en, vooral, elkaar niet in de problemen te brengen. Hij die dat toch zou riskeren, mag er rekening mee houden dat we hem in 2023 of later niet meer zullen weerhouden voor een plaats bij Ford Peerlings!”

Jullie debuteerden pas in 2019 in de Ford Fiesta Sprint Cup, via de associatie met Belgium Racing.

“Bij de lancering van de Ford Fiesta Sprint Cup had ik uiteraard het plan opgevat om deel te nemen, maar wegens allerlei redenen kwamen we pas voor het tweede seizoen, en geholpen door de goede contacten met Patric Derdaele, tot een oplossing om twee auto’s voor Derdaele-Huart en later een derde auto voor neofiet Bart Versluys aan de start te brengen. Wegens andere prioriteiten kon Belgium Racing niet langer instaan voor de bijstand en gezien de Fiesta’s eigendom zijn van Ford Peerlings, waren wij vastbesloten om in 2021 op eigen kracht in door te gaan. De samenwerking wierp alvast vruchten af, want geholpen door een schitterende overwinning – en gestart vanop pole position – tijdens het Spa TCR 500-weekend positioneerde Philippe Huart zich in 2019 nog als een titelrivaal voor het trio De Saeger-Longin-Herremans. Nog steeds onder de vlag van Belgium Racing/Ford Peerlings domineerde Tomas De Backer in 2020 met kop en schouders de Junior en werd overall slechts nipt verslagen door Kenny Herremans!”

Vorig jaar kwam Polle Geusens jullie rangen versterken. Ook met succes.

“Polle Geusens en Tomas De Backer waren samen goed voor acht overwinningen. Bovendien tekende Tomas op TT Circuit Assen voor de eerste ‘overall’ van een Belg in de Nederlands-Belgische rangschikking! Tomas bezorgde de #97 Wiseco Ford Peerlings ook nog de vice-kroon in het Ford Dealer Team Championship, waar we FordStore Feyaerts de baas bleven. Van zodra bleek dat Polle niet langer kon aantreden in de Fiesta Cup volgden al snel de eerste contacten met Koen en Kobe Pauwels.”

Hoe blik je terug op die vier seizoenen op circuit?

“Voordien waren wij uitsluitend actief in rally en ik deed zelf soms dienst als navigator. In de Ka Cup werden wij, als concurrent van Feyaerts, met Mario Geurts kampioen en voor de overstap naar de Focus lieten wij auto’s rijden voor het duo Geurts-Romain. Nadien volgde de Fiesta ST, de periode van de Ford RACB Rally Contest met winnaars Anthony Martin en Thierry Neuville als tegenstrevers. Ik had ondertussen de ouderlijke garage in handen gekregen en dat kreeg vanaf dan alle voorrang. Toen wij in 2019 met Belgium Racing op circuit begonnen, moest ik wel even wennen aan een geheel andere mentaliteit. Vooral op het vlak van ingesteldheid van de rijders, zag ik enorme verschillen met rally. Op circuit is het alles of niks. In rally is het vechten tegen de chrono en de rijder spaart de auto met het oog op het bereiken van de finish. Op circuit is het deur-tegen-deur en dat vond ik in den beginne zeer raar, ja, ik begreep niet goed dat een auto zodanig op de proef werd gesteld, met nogal wat koetswerkschade als gevolg! Tijdens de races wordt er met het mes tussen de tanden gestreden, maar voor en na de wedstrijden heerst er een echte groepsgeest, waarbij iedereen klaar staat om elkaar te helpen. We mogen zelfs spreken van één grote Ford-familie!”