Maxime Alsteens wint Fiesta Cup,Thibauld Geladé beste Belg in MX-5 Cup
Puntenleider Robert-Jan van Wijnen draaide tijdens de kwalificatie de snelste rondetijd en startte in Race 1 vanuit ‘pole position’, voor Maxime Alsteens, die de #143 Oeste Racing/Garage Vermeire deelt met broer Lancelot, terug-van-weggeweest Bas Van Elderen in de #111 Nitro Racing en Maarten Bijnens in de #24 Oeste Racing/Garage Vermeire. Nochtans begon het Zolderse weekend in mineur voor de rijder van de #77 NiceRacing: wegens een incident in de eerste vrije sessie, zag de Nederlander zich verplicht over te stappen op de reserve-Fiesta van het team van Johan Land, maar het inbouwen én uitkitten van een nieuwe voorruit kostte in die mate kostbare tijd dat de tweede sessie voorbij tikte zonder Van Wijnen. In kwalificatie zette Robert-Jan dan ook op passende wijze orde op zaken.
Zoals eerder aangekondigd besloten zowel Noah Maton als Thibauld Geladé de Fiesta-gelederen te verlaten en samen met TDB Racing de overstap te maken naar de Mazda MX-5 Cup. In een drukbezet veld met zo maar eventjes 19 autootjes – plus de 4 Fiesta’s – en minieme onderlinge verschillen, slaagden de twee Belgische debutanten erin om van bij de eerste rondjes mee vooraan te strijden. Met een uiteindelijke 13de startplaats – ofte een ronde tijd van 1.49.270 tegenover 1.47.779 voor ‘pole’ Mazda van Nederlander Mees Houben – hield Noah Maton TDB Racing-collega Thibauld Geladé (15de) achter zich. De Belgische eer werd beter verdedigd door Delano De Ketele, 4de, terwijl Mazda-debutant Maxim Van Laere, zoon van, vrede moest nemen met de 19de en laatste plek op de Mazda-grid.
Na de start leidde Van Wijnen het weliswaar uitgedunde FFSC-startveld, voor Maxime Alsteens – broer Lancelot ging Race 2 betwisten -, Bas van Elderen en Maarten Bijnens. In het Belgische Mazda-kamp toonde Delano de Ketele zich op een 6de plek als de beste/snelste verdediger, terwijl Naoh Maton en Thibauld Geladé respectievelijk op een 13de en 16de plaatsen reden. Van Wijnen verdedigde in die mate zijn leidersplaats dat hij in zijn rush een bandenstapel aantikte, waarbij de dichtingen van de achterklep loskwamen en toen hij zich daarop bij het schakelen mispakte, zat Alsteens iets té dicht en deed het schokje de achterklep openklappen. De Nederlander verdween prompt richting de pitlane. Alsteens, voor Bijnens, want Bas van Elderen, totdan in de buurt van het duo Van Wijnen-Bijnens kreeg in de Ickx-bocht plots af te rekenen met mechanische pech.
Van Wijnen zou er nog in slagen het duo Alsteens-Bijnens bij te benen en hen aldus te vergezellen op het Fiesta-podium.
Bij de Belgische Mazda’s bleef De Ketele sterk 5de en Maton-Geladé hielden stand op een 13de en 14de plek. Aan een incident tussen Jansen, Heere én De Ketele hield deze laatste er een breuk van de linker wielophanging aan over en moest de beschadigde #32 DDK Motorsport naar de pits sturen. Ook Maton kreeg in extremis af te rekenen met technische averij en net zoals landgenoot Van Elderen viel ook hij naast de prijzen. Op een finale 11de plaats tekende Thibauld Geladé voor het beste Belgische score in de Mazda MX-5 Cup, ver vooruit op Maxim Van Laere (15de).