Winst voor Tomas De Backer en Mathias Ronzani
Zonder Sonny Gevaert, die niet voldoende centen vond om het zitje veilig te stellen van de voor hem ondertussen vertrouwde #43 TDB NiceRacing, ging de strijd voor de “pole position” tijdens de kwalificaties des te meer tussen Tomas De Backer (#97 TDB NiceRacing), Jenson de Leeuw (#54 MV Motorsport) en Mathias Ronzani (#113 Oeste Racing)! Ook omdat Matteo di Piazza al na de eerste ronde de #28 Nitro Racing naar de pitlane stuurde en met motorschade vroegtijdig diende af te haken. Ronzan nestelde zich prompt vooraan. De Backer was daarop net dat beetje sneller, maar Ronzani hield toch maar mooi Jenson de Leeuw achter zich en mocht aldus voor Race 1 vooraan plaatsnemen naast de #97 van De Backer. Idem voor de startopstelling van Race 2, waarbij rekening wordt gehouden met de tweede snelste rondetijd, en De Backer opnieuw de meerdere bleef van Ronzani-De Leeuw.
Twee keer vonden we Matteo di Piazza helemaal achteraan de grid en dat kwam niet alleen door het feit dat de Italiaanse Belg er niet was in geslaagd één rondetijd te laten afklokken. Na het vaststellen van onherstelbare motorschade kwam het tot een akkoord tussen Bart Loenders van Nitro Racing en Mikael Verkade van MV Motorsport om de stukke auto te vervangen door een rijklare (en beschikbare) auto die MV onder het tentzeil had staan. Na akkoord met de officiëlen en passeren van de technische keuring volstond het om het nummer 28 en de naamstickers van Matteo di Piazza aan te brengen. Gezien hij niét met deze auto had deelgenomen aan de kwalificaties, diende hij sowieso achter het stuur van de witte MV/Nitro achteraan de grid plaats te nemen.
Race 1: Tomas De Backer, voor Mathias Ronzani
Zoals verwacht schoot De Backer het beste uit de startblokken en ging Mathias Ronzani en Jenson De Leeuw vooraf bij het aansnijden van de Tarzan. Een hiërarchie die niet meer zou wijzigen, tenzij dat De Backer zodanig ‘speed’ maakte dat hij volledig uit het beeld verdween van volgers Ronzani-de Leeuw en ter aankomst zo’n slordige veertien seconden voorsprong telde op een nochtans sterke Mathias Ronzani. Achter het Belgisch-Nederlandse trio tekende Gold Cup-rijder Peter Wuyts voor de ‘race van zijn leven’, met dank aan Matteo di Piazza. In de start slaagde de jonge Belg er nog in om Wuyts aan de Tarzan sneller af te zijn en hoewel Wuyts enkele ronden later aan dezelfde Tarzan (even) voorbij de witte #28 geraakte, hield Di Piazza vanaf dan de deur toe. Het bleef spannend en toen Di Piazza in bocht 9 even het grip kwijt was – de remmen blokkeerden - en daarop een schuiver maakte, kreeg Wuyts vrij spel, richting een vierde plek. Di Piazza verzette nog hemel en aarde om dichterbij te komen en bleef uiteindelijk aan de finish nipt achter de #73 TDB NiceRacing
Met de tweede plaats, voor Jenson de Leeuw, manifesteerde Mathias Ronzani zich alzo als de beste Junior en maakte hij een eind aan de overheersing – vijf keer winst – van de Nederlander in de Junior Ford Fiesta Sprint Cup. Mathias Ronzani mocht fier plaatsnemen op het hoogste schavotje, met naast hem Jenson de Leeuw en terug-van-weggeweest Matteo di Piazza. Logischerwijze schonk Tomas De Backer de grootste beker in de Ford Dealer Team Cup aan FordStore Feyaerts.
Race 2: De grootste beker voor Mathias Ronzani
Tomas De Backer sneed als leider de Tarzan aan, en werd meteen achternagezeten door Jenson de Leeuw, die Mathias Ronzani en Matteo di Piazza achter zich liet. Eén ronde verder verloor De Backer op het rechte stuk snelheid en hiervan profiteerde Ronzani om de leiding over te nemen, voor De Leeuw, Di Piazza en Wuyts. De blauwe Fiesta #97 viel daarop aan de Hugenholtz-bocht stil. Omdat Tomas ervan was overtuigd dat hij eigenhandig het euvel zou kunnen oplossen, vroeg hij de baanposten om de auto naar de zijkant te duwen. Dat gebeurde niet en in de plaats hiervan volgde het takelen van de #97, richting paddock, en het laten uitrukken van de safety car. Onder SC leidde Ronzani nog steeds, voor De Leeuw, Di Piazza en Wuyts.
Na de herstart bleven de posities ongewijzigd, met enkel Peter Wuyts die terrein verloor op het trio Ronzani-de Leeuw-Di Piazza.
Zoals verwacht slaagde De Backer er in om de auto terug aan de praat te krijgen en, weliswaar niet volledig volgens het boekje, opnieuw op de piste te verschijnen. Hij kon beginnen aan een inhaalrace, met als missie het behalen van 75 % van de afstand van de winnaar om vooralsnog gerangschikt te worden én kostbare punten te scoren. Snel racen, dat leverde hem in zijn zesde ronde prompt de snelste ronde op! Helaas. Zou hij slechts 71 % halen en dus niét gerangschikt worden!
Mathias Ronzani keek niet om naar al die ellende en stevende achter het stuur van de #113 Oeste Racing af op een verdiende eerste algemene overwinning, en ging als winnaar onder de geblokte vlag, voor Jenson de Leeuw (#54 MV Motorsport) en Matteo di Piazza (#28 Nitro Racing). In de Junior kregen we hetzelfde klassement, Ford Garage Vermeire mocht als winnaar van de Ford Dealer Team Cup samen met Mathias op het ere-podium plaatsnemen, net zoals Peter Wuyts, de laureaat in de Gold Cup.
Onder invloed van het nulscore van Tomas – hij pakt slechts 1 punt voor de snelste ronde – telt Jenson de Leeuw nu zeven punten achterstand op De Backer en dankzij de overwinning kijkt Mathias Ronzani nog neer op een verschil van 12 punten op de Nederlander. Ofte 153 voor De Backer, 146 voor De Leeuw en 134 voor Ronzani.
De beslissing in de titelstrijd valt tijdens de zesde en meteen laatste meeting van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup 2024 en die vindt plaats op TT Circuit Assen met de traditionele Supercar Madness Finale Races op 25,26 en 27 oktober.