Ford fiesta

De kweekvijver

10:42 12-01-2024

24 aspirant-Fiesta Cup-rijders gaven op 2 december afspraak op het Circuit Jules Tacheny de Mettet voor wat een geslaagde Oeste Kart-testdag zou worden. Enkelen onder gaven duidelijk te kennen dat zij hun zinnen willen zetten op een overstap naar de Ford Fiesta Sprint Cup. Wie zijn zij, van waar komen zij, wat is hun achtergrond. Een (eerste) overzicht.

Thomas Meuters (NL), 21 jaar

“Ik begon in 2021 met karten in het Nederlands Kampioenschap. Al snel besloot ik dat ik verder wilde in de kartsport en ben in 2022 bij ID-Engines  ingestapt op het NK-4takt in de ID-Engines Senior. Dat jaar werd ik direct Nederlands Kampioen in de Parolin klasse en P6 in het algemeen klassement. In 2023 heb ik de overstap gemaakt naar de ID-Engines Shifter, de schakelkart van ID-Engines, met wisselend succes. Ik wist een aantal keer het podium te bereiken maar door heel veel, vooral mechanische, pech ben als 5e geëindigd in het kampioenschap. Ik wil in 2024 nog een jaar in de ID-Shifter rijden en dat proberene te koppelen met enkele races in de Ford Fiesta Sprint Cup.”

Sonny Gevaert (B) 17 jaar.

“Ik maakte als 5-jarige tijdens een vakantie kennis met een mini-kart en mijn ouders, mama Jorka op kop, wisten meteen dat ik wilde verdergroeien in een sport met vier wielen! Voor mijn tiende verjaardag kreeg ik een tienbeurtenkaart voor FIK Worldkart in Kortrijk en daarop mocht ik in Venray deelnemen en won prompt mijn eerste race. Een volgende verjaardag was goed voor een deelname aan GK4 op Mariembourg en ondanks geen training waren de insiders verbaasd over mijn doen en laten en werd ik uitgeroepen tot belofte van de dag. Wegens corona vielen alle activiteiten stil en in 2021 nam ik slechts deel aan twee races in Formula Karting en in het BNC slaagde ik er niet in om de halve finale te bereiken. In 2022 nam ik de draad weer op, goed voor een volledig seizoen Formula Karting, met meerdere podiumplaatsen en vijfde in de eindstand als resultaat. Zo kwam ik in contact met Jo Lambrechts van Oeste Kart en huurden we dat jaar een 5-tal keer een kart. Just for fun. In 2023 reed ik opnieuw een seizoen Formula Karting 90K. Niet zo'n schitterend jaar, maar ik eindigde toch 9de in deze zeer uitdagende klasse en 1ste junior. In het Europees Kampioenschap Formula Karting, eindigde ik 10de algemeen en 4de junior.

Het BNC was er eentje om snel te vergeten. Pech zorgde ervoor dat hij pas 61ste kon eindigen en 14de junior. De frustratie was zeer groot. Via Jo kreeg hij de vraag om eens mee te doen aan een wedstrijd Rotax, in april op Kerpen. Alweer zonder training naar daar afgezakt. Zalige ervaring en als 23ste geëindigd. Enige tijd later vroeg Jo of ik naar een testdag van C1 zou mogen komen en dit kreeg ik dus in augustus als verjaardagsgeschenk. Het werd mijn eerste ervaring in een race-auto. Toen de testdag van de Ford Fiesta werd georganiseerd, was ik gebrand om daaraan deel te nemen. Superblij nam ik voor de vierde keer plaats achter het stuur van een auto en de rest laat zich raden...”

Andres Beers (B) 16 jaar

“Ik begon pas in 2021 te karten, maar had al wel ervaring in andere gemotoriseerde sporten. Ik startte bij het DFK Kart Racing Team uit Schelle in een Honda Formula maar stapte snel over naar IAME X30. Ik reed zowel Junior als Senior gereden in het GK4, NK IAME Nederland en IAME Benelux.  

Met mijn zestien jaar, volgde het behalen van de vereiste RACB-vergunning en draaide ik proef bij verschillende teams, zoals de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup. Samen met mijn vader Michael wordt het nu zoeken naar sponsors, om de volgende stap te kunnen zetten.”

Niels Timmermans (NL) 18 jaar

“Ik ben een neofiet heet in de autosport. Na de aankoop van een simulator, begon ik hierop te trainen en schreef ik mij daarop in voor de eerste races, waarvan ik er een paar wist te winnen. Via een contact met Daan Pijl, een ex-Fiesta Cup-ontdekking, werd ik uitgenodigd voor de Fiesta-races op Circuit Zandvoort: daar kreeg ik echt de smaak te pakken en was vastbesloten er ooit zelf aan de start te verschijnen: ik was verliefd! Daar hoorde ik dat er op 12 februari een testdag zou zijn vanuit de KNAF voor aspirant rijders. Ik meldde mij meteen aan voor de testdag, en na eerste sessie achter het stuur van de Mazda MX5 Cup, volgde een rit in de Ford Fiesta. Ik was meteen verslaafd aan het gevoel van racen. Ik ben hard gaan werken en sparen om mijn race licentie te halen. Vanaf dan ging het heel snel, mijn kunsten waren opgevallen bij Team Race Sensation en zij wilden mij graag helpen met het afhaspelen van voldoende kilometers. Ondertussen heb ik al enkele honderden rondjes gereden voor Race Sensation. zowel op het circuit als op het drift circuit. Daarnaast verliep de testdag in Mettet erg goed waar ik een van de snelste van de dag was. Na deze dag wist ik het zeker: ik belde de eigenaar van Race Sensation en vol enthousiasme hebben we besloten om samen voor de Cup te gaan. Het liefst met twee auto’s volledig in de kleuren van Race Sensation. We hebben al gesproken met een potentiële tweede rijder. Het is nu nog zoeken naar andere sponsors om onze plannen daadwerkelijk te verwezenlijken.” 

Jordi Brans (NL) tenslotte is 20 jaar, hij nam tot hiertoe deel aan een trackday en af en toe huur-kart, maar beschikt nog niet over een KNAF-vergunning.