Overwinning voor Jenson de Leeuw en MV Motorsport
Jenson de Leeuw heeft achter het stuur van de #54 MV Motorsport op TT Circuit Assen een uiterst spectaculaire en spannende eerste Benelux Ford Fiesta Sprint Cup wedstrijd van de Supercar Madness Finaleraces op zijn naam geschreven. In een wedstrijd waarbij de bandenkeuze van grote invloed was, wisselde de koppositie vele keren. Aanvankelijk leidde Tomas De Backer, maar de kampioen van 2023 werd gepasseerd door Calvin de Groot, Jenson de Leeuw en Esmee Kosterman, die duidelijk een andere (en betere) bandenkeuze hadden gemaakt. In de felle strijd om de leiding passeerde De Groot in de #143 Oeste Kart als eerste de finish, maar een tijdstraf van drie seconden wierp hem terug tot achter de op zijn bumper finishende De Leeuw en Kosterman in de #65 Bas Koeten Racing. Met drie Junioren in de Top 3 zorgt het trio voor passende aflossing van de wacht!
Nadat eerder op de zaterdag de kwalificatie al was afgewerkt, was het rond de klok van vijf uur tijd voor de eerste dertig minuten durende wedstrijd van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup. De startopstelling van de eerste wedstrijd van het weekend werd reglementair bepaald door de omgekeerde top tien uit de kwalificatie.
Fiesta Cup-debutant Laurenz Rühl moest de kwalificatie laten schieten en moest aldus achteraan beginnen. Marieke Stuff kon door de omgekeerde top tien vanaf poleposition vertrekken. De 24-jarige rijdster van NiceRacing had er echter gezien het gebrek aan ervaring net als op Spa-Francorchamps voor gekozen om achteraan te starten. Daarmee werd de startopstelling de omgekeerde top zeven. Met helemaal vooraan de 15-jarige Maxim van den Doel, bezig aan zijn tweede weekend in de #99 NiceRacing. Naast de tiener Stefan Barewijk, in de #80 NiceRacing en op rij twee Esmee Kosterman en Marnix de Wit, gevolgd door Jenson de Leeuw, kampioen Tomas De Backer, de snelste man uit de kwalificatie Calvin de Groot en zoals gemeld Marieke Stuff en Rühl.
Het is niet alleen al een tijdje droog in Assen, zelfs de baan is inmiddels volledig opgedroogd en dus stonden de Fiesta’s allemaal op slicks. Maar er is niets veranderlijker dan het Nederlandse weer want als het veld richting de startgrid vertrok, begon het weer te regenen en was de baan opeens nat. Daarmee was het een drukte van belang op de startgrid aangezien er driftig banden werden gewisseld, waarbij niet duidelijk was wie op welk type band zal vertrekken. De Backer had alvast gekozen voor slicks aan de voorkant en regenbanden achter terwijl er heel veel op slicks bleven staan.
Vanaf plek twee was de meer ervaren Barewijk duidelijk beter weg dan pole sitter Van den Doel en pakte de kop. Vanuit het achterveld maakte De Backer richting bocht één ook direct flinke stappen. In sector twee lag de als zesde begonnen De Backer zelfs al op plek één, met Van den Doel op twee, Barewijk op drie en Kosterman op vier. Daarachter bij de eerste doorkomst De Groot, De Wit, De Leeuw, Stuff en Rühl.
De Backer had duidelijk de juiste bandenkeuze gemaakt. Bij de tweede doorkomst leidde de Belg met meer dan drie seconden voorsprong op Van den Doel, die goed standhield op twee. Barewijk zat kort achter de tiener op drie, terwijl De Groot van positie wisselde met Kosterman, die vervolgens De Leeuw en De Wit op haar bumper kreeg. Daarachter streden Stuff en Rühl om plek acht. Helaas kwam aan dit gevecht al snel een einde als Rühl stilviel met een technisch probleem.
De Groot was nu de snelste rijder op de baan en rukte achter De Backer ten koste van Van den Doel op naar plek twee. Wel zou hij nog een straf van drie seconden bij zijn tijd opgeteld krijgen vanwege een inhaalactie die buiten de track limits had plaatsgevonden. Barewijk zakte ondertussen terug naar plek zeven.
Halverwege de race leidde De Backer met 3,2 seconden voorsprong op De Groot, die toch begon in te lopen op de Belg. In ronde zes maakte Van den Doel een foutje want de NiceRacing-rijder werd gepasseerd door De Leeuw en Kosterman die nu de snelste rondetijden reed Achter Van den Doel, De Wit, Barewijk en Stuff.
De aanvankelijk zo goede bandenkeuze van De Backer leek zich nu tegen hem te keren. De Groot was per ronde 1,5 seconden sneller en Kosterman zelfs 3,5 seconden per ronde. Door de bandenkeuze viel er geen pijl op te trekken hoe de race verder zou verlopen. Wel was inmiddels De Wit ook Van den Doel gepasseerd en lag daarmee vijfde.
De bandenkeuze zou de doorslag geven. Bij de negende doorkomst leidde voor het eerst De Groot, met op zijn bumper De Leeuw en de teruggevallen De Backer, die inmiddels Kosterman achter zich kreeg. Achter Kosterman ontstond een flink gat De Wit, Van den Doel, Barewijk en Stuff.
De spanning aan kop werd er niet minder om. De Groot had op 0,1 seconde De Leeuw op zijn bumper waarbij ook Kosterman aansloot nadat ze eerst De Backer naar plek vier verwees. De kampioen draaide inmiddels ruim twee seconden per ronde langzamer dan de top drie.
Opnieuw was er in de slotfase een wisseling aan de kop. Bij de twaalfde doorkomst reed De Leeuw aan de leiding, met in zijn slipstream De Groot en op iets meer dan twee seconden Kosterman. De Backer zat inmiddels op 13 seconden van de leider en leek kansloos voor het podium. Daarachter leken de posities van De Wit, Van den Doel, Barewijk en Stuff vast te liggen.
De laatste ronde ging in en De Groot en De Leeuw reden naast elkaar. Kon Kosterman hiervan profiteren? De Groot wist nog net zijn leidende positie te behouden en passeerde met een voorsprong van 0,1 seconde op De Leeuw en 1,6 seconden op Kosterman als eerste de finish. Dan kwam de straf van 3 seconden opeens heel hard aan want de winst ging daardoor naar De Leeuw met Kosterman op twee en De Groot op drie. De Backer had een gat moeten toestaan van bijna 20 seconden en werd vierde. Daarachter De Wit, Van den Doel, Barewijk en Stuff.
Wellicht zat in Polen Alan Czyz zich nu te verbijten want als hij toch naar Assen was gekomen dan had met De Backer op plek vier de titelstrijd weer volledig open kunnen liggen: met die vierde plaats van de rijder van de #97 FordStore Feyaerts en, mogelijk, dikke winst voor Czyz, zouden we, voor Race 2, 242 punten hebben geteld voor de Belg tegenover 239 voor de grote afwezige! Dat toont nogmaals dat in een mechanische sport de prijzen altijd aan de finish worden uitgereikt…
Het podium in de Junior Cup is met De Leeuw, Kosterman en De Groot gelijk aan het algemene podium. De winst in de Gold Cup gaat naar de als zevende gefinishte Barewijk.