Pole position voor Calvin de Groot in de #143 Oeste Kart
Calvin de Groot heeft op een nat asfalt van TT Circuit Assen in de kwalificatie van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup de snelste tijd op de klokken gezet. De Groot troefde daarmee toch wel enigszins verrassend Tomas De Backer met 0,17 seconden af. Achter de inmiddels (bijna) tot kampioen 2023 gekroonde Belg pakte Jenson de Leeuw in de #54 MV Motorsport de derde tijd, op vier en vijf gevolgd door terug-van-weggeweest Marnix de Wit in de #3 Technova College Racing en Esmee Kosterman in de #65 Bas Koeten Racing.
De kwalificatie van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup opende op zaterdag het middagprogramma van de Supercar Madness Finaleraces op TT Circuit Assen. Door de afwezigheid van Alan Czyz, de nummer twee in het tussenklassement, is nog voor de eerste meter in Assen gereden werd met Tomas De Backer de kampioen 2023 bekend. In de Junior Cup kon Czyz de titel al een tijdje niet meer ontgaan, terwijl Johan Land al voor de afsluitende wedstrijd in Assen de titel had veiliggesteld in de Gold Cup. Toch blijft er achter de kampioenen nog voldoende over om voor te strijden en wedstrijdoverwinningen staan natuurlijk ook altijd mooi op een race-cv.
Naast de bekende namen die het hele, dan wel groot deel van het seizoen, in de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup actief zijn, dit weekend het tweede optreden dit jaar van Marnix de Wit (#3 Technova College Racing), Maxim van den Doel (#99 Nice Racing) en Marieke Stuff (#23 Nice Racing). Helemaal nieuw en op het laatste moment ingestapt is Laurenz Rühl, ook actief in de Mazda MX-5 Cup. Johan Land deelde in Assen zijn auto met Stefan Barewijk, waarbij de laatste de kwalificatie en race één voor zijn rekening zal nemen
In de op vrijdagmiddag op een drijfnatte baan verreden eerste vrije training had Jenson de Leeuw de snelste tijd op de klokken gezet, met Marnix de Wit op twee en Calvin de Groot op drie. Op zaterdagochtend was op een nog altijd vochtig asfalt Tomas De Backer weer op één te vinden, met De Leeuw op twee en Esmee Kosterman op drie.
Het had inmiddels weer geregend in Assen en dus was het asfalt nat als de Fiesta’s de baan opgingen voor hun twintig minuten durende kwalificatie. Het mag geen verrassing heten dat de naam van De Backer meteen bovenaan de tijdlijsten verscheen, met De Leeuw, die al eerder liet zien goed op een natte baan uit de voeten te kunnen, op twee. Op drie De Wit en op vier De Groot. Problemen waren er intussen voor Fiesta-debutant Rühl die in de #10 MV Motorsport de pits opzocht. Van den Doel was de eerste die een rondetijd kwijtraakte in verband met het overschrijden van de track limits.
De baan leek langzaam op te drogen want de tijden kropen per ronde wat omlaag. Het was De Groot die met nog zeven minuten te gaan de eerste positie overnam van De Backer, met De Leeuw op drie, De Wit op vier en Kosterman op vijf. Van den Doel ging voor de zesde plaats, met Barewijk op zeven en Stuff op acht. Inmiddels was duidelijk dat Rühl de pits niet meer zal verlaten en de kwalificatie dus als negende afsloot.
Na een paar afkoelrondjes zette de top drie met nog vier minuten te gaan aan voor hun laatste snelle ronden. Het beste leek er echter vanaf want de verbeteringen waren marginaal en de volgorde bleef nagenoeg ongewijzigd. De laatste minuut ging in en nog altijd leidde De Groot, voor De Backer, De Leeuw, De Wit, Kosterman, Barewijk, Van den Doel en Stuff.
Het lukte De Backer in de #97 FordStore Feyaerts ook in zijn laatste ronde niet om zijn tijd aan te scherpen en daarmee ging de pole position naar De Groot, met op 0,17 seconden De Backer en op 0,4 seconden De Leeuw. De Wit nam definitief plek vier in terwijl Kosterman genoegen moest nemen met plek vijf. Op zes Barewijk, gevolgd door Van den Doel en Stuff.
De eerste wedstrijd van Benelux Ford Fiesta Sprint Cup, waarbij de top tien in omgekeerde volgorde start, begint vanmiddag om 16u40. Fiesta-debutant Rühl geeft alvast verstek en net zoals dat het geval was in Spa deed Marieke Stuff de aanvraag om helemaal achteraan te mogen starten. Hierdoor krijgen we een omgekeerde Top 7, met helemaal vooraan de #99 NiceRacing van Maxim van den Doel, met naast hem de #80 Nice Racing ofte een hele eerste rij voor het team van Johan Land.