Race Winning Brands wordt exclusief motorenleverancier
Omdat het wachten is op de komst van een alternatieve krachtbron (in een ander model uit het gamma van Ford) gaat V-Max Racing Management in 2023 al zeker voor een zesde seizoen van de succesvolle Belgisch-Nederlandse Ford Fiesta Sprint Cup. Op basis van de bevindingen van het voorbije seizoen was gebleken dat er ontevredenheid heerste over de betrouwbaarheid van de motoren en er verschillen in prestaties werden vastgesteld. Om hieraan te verhelpen en het komende seizoen elke deelnemer toe te laten met gelijke kansen aan de start te komen, wordt een beroep gedaan op de diensten van Race Winning Brands, overigens reeds partner en Cup-sponsor !
“Een elektrisch aangedreven motor in competitie, het is allemaal wat vroeg dag en het is precies die onzekerheid naar de toekomst toe die ons heeft aangezet om met Race Winning Brands een akkoord te maken voor twee jaar. Dus ook in 2024 willen we nog verdergaan met de Ford Fiesta Sprint Cup”, zegt Dick van Elk. “Zowel voor Race Winning Brands als voor de teams, deelnemers en betrokken Ford-verdelers is het zo een investering op iets langere termijn. Onze eerste zorg was om in 2023 zekerheid te krijgen op het vlak van betrouwbaarheid van de motoren en op de piste gelijkwaardigheid te kunnen waarborgen, zonder het gehele kostenplaatje uit te oog te verliezen.”
In de praktijk wil dat zeggen dat eigenaars van een Ford Fiesta Sprint Cup de ‘oude’ Cup-motoren kunnen inleveren en, tegen betaling, verruilen voor een volledig nieuwe OEM Ford 1.0 Ecoboost-motor, voorzien van Wiseco-onderdelen, inclusief aanbouwdelen en die voldoen aan het specifieke Cup-reglement.
“We zijn er ons terdege van bewust dat dit voor sommigen een extra kost blijft”, stelt nog Dick van Elk. “Daarom kan er nog, occasioneel, deelgenomen worden met een Fiesta die niét is voorzien van de nieuwe motoren, maar die auto zal dan wel op voorhand dienen aangeboden te worden bij een aangewezen testbedrijf om het vermogen en het koppel van de motor te laten controleren. Indien de waarden overschreden worden, zal het reglementaire minimumgewicht worden aangepast. En, er kan in 2023 slechts voor drie race-events sprake zijn van die uitzondering.”
Hierbij dienen we te verduidelijken dat er voor de start van de dan gloednieuwe Ford Fiesta Sprint Cup in 2018 werd teruggegrepen naar een volledig standaard-Fiesta ST-Line, waarbij rekening werd gehouden met een very low budget en aldus het race-klaarmaken beperkt bleef tot het strippen van het interieur, het plaatsen van een rolkooi, andere remmen en een nieuwe ophanging! Aan de motor werd aanvankelijk niet geraakt en pas gedurende het tweede seizoen volgde een upgrade van het motormanagement. Vijf seizoenen later bleek duidelijk dat de Fiesta, made in 2018, in Cup-versie aan een opfrisbeurt toe was…
De aanpak en het gevonden akkoord met Race Winning Brands toont alvast dat V-Max Racing Management vastbesloten is om de Ford Fiesta Sprint Cup in de Lage Landen verder te laten groeien als ideale kweekvijver. Loek Hartog, Colin Caresani, Daan Pijl, Rik Koen, Dante Rappange, Laurens de Wit, Kenny Herremans of Nathan Vanspringel hebben niet toevallig in de Ford-merkencup de stiel geleerd en konden zich van hieruit opmaken voor een overstap naar een andere, zwaardere klasse.
Het zesde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup begin op 14, 15 en 16 april met de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort. Ter voorbereiding van de start van alle competities van V-Max Racing Management organiseren zij, in samenwerking met KNAF, op 12 februari op Circuit Zandvoort een test & contactdag. Tegen de betaling van 300 € per sessie van dertig minuten kunnen kandidaat-rijders, ook zij die nog niet in het bezit zijn van een vergunning, kennismaken met o.m. een Ford Fiesta Sprint Cup!