Wim Coekelbergs geeft afspraak in de Raidillon !
SIn de schaduw van puntenleider Tomas De Backer herontdekte Wim Coekelbergs de harde stiel van het Cup-racen. Onbekend is hij niet in het vak, vermits hij als rijder en team owner actief was in de Belgische en Europese Renault-merkenracerij. Zelf terug racen, dat triggerde Wim, toen hij op de piste kennismaakte met een Ford Fiesta Sprint Cup.
Precies één jaar geleden stond de naam van Wim Coekelbergs voor de eerste keer op de deelnemerslijst van de Ford Fiesta Sprint Cup, maar de zondvloed die het Spa-tracé kreeg te verwerken, noodzaakte organisator Pierre Delettre om de Spa Euro Race in zijn geheel op te schorten. Het debuut van Wim werd aldus verschoven naar het Zolderse Supercar Madness-weekend.
“Tijdens de trainingen draaide de motor van Tomas (De Backer) vierkant en gezien ik toch niks had te verliezen, heb ik hem dan toegelaten over te stappen op mijn, ex -Bas Koeten-auto en hij bedankte mij prompt met de « pole position ». Via de omgekeerde Top 5 verhuisde Tomas naar plaats 5 en in zijn haast om dat goed te willen maken, verhapte hij zich aan de chicane in de remzone, en knalde tegen de vangrails. Over en out. Nadien hebben wij die auto nog kunnen herstellen, maar tijdens de Truck Grand Prix ging ik in de chicane over de kop en was de koets te zwaar beschadigd. Ik zocht daarom naar een alternatief en vond bij Johnny Van Zeebroeck een ex-EMG auto. Hiermee beëindigde ik het seizoen, met in de Finale op TT Circuit Assen een mooie 5de plaats, achter Junior Planckaert, als beste resultaat !”
Dat Wim zijn auto toevertrouwde aan Tomas De Backer heeft alles te maken met vader Eddy De Backer, de technische toeverlaat van Tomas, en, vooral, een oude bekende van Wim.
“Wij kennen elkaar van in de periode in de Clio Cup en tijdens één van de vele contacten viel uiteraard de naam van zoon Tomas en hadden we het automatisch over de Ford Fiesta Sprint Cup. Eddy heeft mij daarop voorgesteld in Francorchamps te komen testrijden met de Fiesta. Ik vond het een plezierig autootje en zo rijpte bij mij het idee om de helm van de haak te nemen en te gaan voor een herstart in competitie !”
In het verleden had Wim in de Eurocup Mégane Trophy met Racing for Belgium zijn eigen structuur en werden zij in 2005 met Jan Heylen kampioen. Ook in het WTCC lieten zij een auto rijden voor Miguel Freitas en als rijder ging Wim, samen met Ron Marchal in een Aston Martin DBRS9, dan weer aan de slag in de FIA GT3 en Belcar. In de populaire aan voetbalploegen gelinkte Superleague Formula verdedigde hij met het genaamde Azerti Racing Team o.a. de kleuren van RSC Anderlecht en werden daar met Davide Rigon kampioen. Een tweede bekroning tenslotte volgde nog met Nederlander Nigel Melker in de Formula Acceleration 1.
“Het is uitgesloten dat ik opnieuw een eigen team ga runnen. Voor mij is de Fiesta Cup in de eerste plaats zuiver amusement en dan heb ik het over zelf achter het stuur te kruipen en in het peloton mijn plaatsje opeisen. Ik heb altijd een voorkeur gehad voor het zuivere sprintwerk en de Cup-racerij in het bijzonder. Die Fiesta Cup ligt mij gegoten om de draad weer op te nemen. Op technisch vlak word ik goed geholpen door race-ingenieur Ron Schmitz en, ja, ik kan altijd bij Eddy De Backer terecht voor nuttige data. Op dat vlak beschouw ik Tomas als de ideale referentie, zelfs al heeft hij qua gewicht een zeker voordeel (smile) !”
Onder invloed van het omdraaien van de Top 5 bevond Wim, 5de snelste in training, zich in Race 1 van de Superprix helemaal vooraan op de grid.
“Ik startte prima, kon de meute achter mij houden, maar in de Jacky Ickx-bocht bleek dat mijn achterste banden niet voldoende waren opgewarmd, ik ging volledig dwars, verloor heel wat plaatsen en kon niet langer vooraan meespelen. In het peloton mijn mannetje staan, dat is en blijft het doel. Om dat te bereiken, moeten we nog groeien. Ik kijk er dan ook naar uit om op het vernieuwde Spa te gaan racen en in Eau Rouge, de Raidillon – het bezoeken van de zandbakken absoluut vermijden! – het verschil te maken.”
Meer nieuws van de Supercar Madness

Vicekampioen Philippe Huart tekent voor zesde seizoen !

Het zesde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup komt eraan !

Alan Czyz, een ster uit het Oosten!

Alle bekroningen voor Tomas De Backer!

Tomas De Backer van vijfde startrij naar volle winst!

Tomas De Backer en Alan Czyz op de eerste startrij!

Tomas en Eddy De Backer: The Winner Takes It All

Wie doet beter dan Tomas De Backer?

Nathan Vanspringel terug van de partij !

Tom Vanderheyden gaat voor herkansing !

Van karting naar Ford Fiesta Sprint Cup: de ideale leerschool!

Een zesde seizoen voor de Ford Fiesta Sprint Cup in 2023

Tomas De Backer geeft iedereen het nakijken!

De Backer, Spiezia en Huart redden Belgische eer!

Tomas De Backer en Tom Vanderheyden in “pole position"!

Allen tegen Tomas De Backer!

Opnieuw Ford Peerlings, Philippe Huart en Tomas De Backer…

Kobe Pauwels was de snelste, Ellis Spiezia start in “pole position”!

Opnieuw Tomas De Backer versus Philippe Huart of…

Wim Coekelbergs geeft afspraak in de Raidillon !

Vanspringel Automobiles aast op revanche !

Philippe Huart en Tomas De Backer verdelen de winst !

Kobe Pauwels geeft iedereen het nakijken !

Wie neemt het op tegen Tomas De Backer ?

Tom Feyaerts opnieuw aan de start!

Benjamin Abeloos verwezenlijkt een jongensdroom!

16-jarige Amerikaan Ellis Spiezia met Bart Loenders aan de start !

Giovanni Van Lil vol vertrouwen voor afspraak op Circuit Zolder

Het familieverhaal van Vanspringel Automobiles

Tomas De Backer stevig puntenleider !

België-Nederland: 1-0 met dank aan Tomas De Backer!

Wie wordt de opvolger van Nathan Vanspringel ?

Kobe Pauwels met Ford Peerlings aan de start!

Tweede zit voor Giovanni Van Lil

Nathan Vanspringel met VDS Racing Adventures!

Benjamin Abeloos met Ford AB Automotive aan de start in 2022!

Nathan Vanspringel terug aan de start !

Tomas De Backer gaat voor Belgische titel in de Ford Fiesta Sprint Cup

Vijfde seizoen voor Philippe Huart !
