nl
fr
Ford fiesta

Wie doet beter dan Kenny Herremans en Nathan Vanspringel?

00:00 03-06-2021

Na de Openingsraces op Circuit Zandvoort komt de Ford Fiesta Sprint Cup opnieuw in actie en geeft  dit weekend afspraak op wat bekend staat als “het mooiste circuit ter wereld”! Wegens de pandemie en het beperken van het aantal races werd er vorig jaar niet aangetreden in de Ardennen en is het meteen geleden van het TCR Spa 500-weekend, eind 2019, dat de Fiesta’s er nog aan de slag gingen!

In die openingsraces 2021 tekenden Kenny Herremans en Nathan Vanspringel voor de dikke winst, maar geholpen door drie snelste ronden – in kwalificatie en de twee races – pakte de rijder van AM FordStore Feyaerts drie extra punten en verliet aldus het duinencircuit als leider in het BK. De jonge Nathan is natuurlijk tweede, sterk aan de leiding in de Junior-klassering, ook nog eens met Ford Vanspringel de bestgeplaatste Ford Dealer en daarenboven 2de en eerste Belg in de Dutch Belgian Super Star. Logischerwijze kennen we meteen de namen van de twee favorieten om dit allemaal nog eens over te doen…

Kapers op de kust? Tomas De Backer, Junior-kampioen in 2020, en Milan De Laet, vice Junior, hebben iets goed te maken na het ietwat minder geslaagde Zandvoort-weekend. In een recent verleden toonden zij dat zij een partij zijn voor tweevoudig kampioen Herremans en, of course, Vanspringel. En dan is er nog Philippe Huart, net zoals Herremans bezig aan zijn vierde seizoen in de Ford-merkenrace en bij Ford Peerlings meer dan een vaste waarde. In hetzelfde Peerlings-kamp kijken we uit naar het eerste optreden dit jaar van het Alnimax-duo Alexander Borgmans en diens halfbroer Maxim De Witte. Borgmans, vice Junior-kampioen in 2019, zou wel eens voor de  verrassing kunnen zorgen en van De Witte weten we dat hij na een zekere leerperiode vlotjes meedraait in het goede treintje.

Op Circuit Zandvoort kwam 19-jarige Michelangelo Amendola al even piepen achter het stuur van de #89 EJ Automotive en nu lijken alle elementen erop te wijzen dat de Genkenaar – in 2020 nog kampioen in de internationaal getinte MRF – een speelkameraadje wordt voor alle Junioren, inclusief diens EJ-teammaat Milan De Laet. Helemaal nieuw is de Fiesta Cup voor debutanten Wim Coekelbergs (bij Ford Peerlings in een zesde auto), Geoffrey Vanspringel (broer van, in een tweede auto van… Vanspringel Automobiles) en Polle Geusens, bij Ford Peerlings invaller voor de onfortuinlijke Walter Cleynhens. Wie ontbreekt in dit lijstje van, zeg maar nieuwkomers, is Junior Planckaert. Na zijn sterk debuut in Nederland kwam de Bekende Zoon tijdens een vrijblijvend motorritje ten val, verbleef met een open beenbreuk een hele tijd in de ziekenboeg en dient aldus (even) een kruis te maken over een verdergezet programma achter het stuur van de gele #11 FordStore Feyaerts. Zonder Planckaert is teamowner/coureur Tom Feyaerts nu zeker de tweede man in rang binnen FordStore Feyaerts.

Zoals we ondertussen weten strijden de Belgen en de Nederlanders voor aparte punten en klassementen, maar via een scratch algemeen klassement België-Nederland zijn er voor een Top 20 punten te verdienen in de genaamde Dutch Belgian Super Star, waarin Noorderbuur Laurens de Wit nipt leidt, voor Nathan Vanspringel, Kenny Herremans en Nederlander Jacco van de Wal.

Een geheel nieuw gegeven voor alle Belgische en Nederlandse rijders is dat de Fiesta Cup zowel in training als de twee races telkens de piste deelt met de Mazda MX5 Cup! Dat heeft alles te maken met de kostprijs voor het kunnen organiseren van races op Spa-Francorchamps en om dat kostenplaatje toch een beetje te drukken is er dus binnen de organisatie van V-Max Racing Management dit soort samenwerking! Dat wil zeggen dat er twee gescheiden startvelden gelden en de snellere Mazda’s zo’n vijftien seconden eerder van start gaan en van zodra die eerste groep voorbij de Eau Rouge is geraakt, het de beurt zal zijn aan de Fiesta-meute. Precies omdat de komst van safety cars bij zowel de Mazda’s als de Fiesta’s mogelijk voor vertraging, lees oponthoud, zou kunnen zorgen – het zijn sprints, met veel close racing! – geldt er uitzonderlijk een kwalificatie van 25 minuten (anders slechts 20’) en twee sprints van niet 30 maar 35 minuten!

De eerste vrije training voor Fiesta/Mazda is voorzien op zaterdag 5 juni, klokke 9u00. Na een tweede vrije sessie van 30 minuten om 13u10 volgt om 17u00 de kwalificatie Fiesta/Mazda, over 25 minuten. Race 1 is er op zondag 6 juni om 9u50 en om 15u35 gaat Race 2 van start!