Zorgt Kenny Herremans voor een ommezwaai?
Op basis van de resultaten in 2020 stond tweevoudig kampioen Kenny Herremans voor het vierde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup hoog genoteerd in het lijstje van titelkandidaten. Tijdens het Truck Grand Prix-weekend kwam de AM FordStore Feyaerts-coureur niet echt voor in het Zolderse verhaal en is hij nog steeds aangewezen op het achtervolgen van puntenleider Nathan Vanspringel !
In het eerste treffen op Circuit Zandvoort ging Herremans voor een 3de plaats, een overwinning en scoorde drie extra punten dankzij een snelste trainingstijd en twee snelste ronden. De concurrenten wisten meteen met wie ze rekening dienden te houden.
« Eigenlijk is het tij beginnen keren in de eerste race van het Supercar Madness-weekend, » blikt Kenny terug op wat er nadien volgde. «Ik had daar zicht op een tweede zege, totdat ik halfweg de laatste ronde met motorschade aan de kant moest. De mannen van FordStore Feyaerts konden zich daarop flink herpakken want in de tweede race kon ik beschikken over een piekfijne auto en won ik van Nathan Vanspringel en Philippe Huart. Maar, geholpen door een beter score slaagde Nathan erin om de leiding in het kampioenschap van mij af te snoepen… »
Daarop was het ellende troef tijdens de Jack’s Racing Day op het snelle TT Circuit Assen. De motor van de #3 gaf niet het volle pond, Kenny mocht overstappen op de #4 van Tom Feyaerts, maar die wissel noodzaakte hem om geheel achteraan aan Race 1 te beginnen. Hij ging daar voor een sterke inhaalrace maar geraakte in de achterhoede betrokken in een zware crash…
«Na die klap kreeg ik, wonder boven wonder, de auto terug aan de praat en kon de pitlane nog bereiken, alwaar de mannen van Feyaerts in iets meer dan tien seconden erin slaagden de auto op te lappen en terug rijklaar te maken. Dat liet mij toe opnieuw aan een remonte te beginnen en zicht te krijgen op een top 3. Helaas. Achteraf bleek dat ik tijdens de safety car een beginnersfout beging door té snel te willen starten en dat kostte mij twee plaatsen én punten. Dat waren voor mij harde noten om te kraken. Voor Race 2 hebben onze mecaniciens Raf Pireyn en Joris Vanhoovels de handen nog eens ferm uit de mouwen gestoken en de Fiesta #3 volledig kunnen herstellen, waarna ik, na een nieuwe inhaalrace, zowel Milan als Nathan achter mij kon houden, goed voor een 2de plek achter de ongenaakbare De Backer. Pechduiveltje ? Ja, wegens de veelbesproken track limits kregen Nathan en ikzelf drie strafseconden aangesmeerd en hierdoor verloor ik de 2de plaats aan, jawel, Milan !
Na het verwezenlijken van een sterke 2de tijd, achter « pole »-man Philippe Huart, kwam Kenny gedurende de Truck Grand Prix-races nooit echt in aanmerking voor de overwinning. In Race 1 werd hij uiteindelijk nog 3de, maar enkel doordat Vanspringel voor het incident met Huart gestraft werd en vijf plaatsen moest afstaan. In Race 2 vond Kenny niet echt aansluiting met de kopgroep, onder leiding van Junior Planckaert, en bovendien moest hij in de finale ronden met schade aan de kant.
« Na de safety car miste ik de herstart en in een poging om dit goed te maken, nam ik iets te veel risico’s, ik ging te ver over een kerbstone en de cardan kon de schok niet aan. Ik weet dat de mannen van FordStore Feyaerts tot het uiterste gaan om oplossingen te vinden, en dat we de kennis en de ‘speed’ in huis hebben om voor de titel te blijven gaan. Ondanks alles blijven we toch mooi tweede in het kampioenschap. De druk ligt dus niet bij ons, maar eerder in het kamp van Nathan Vanspringel en vooral Milan De Laet ! »
Binnen dezelfde Feyaerts-rangen tekende alvast debutant Junior Planckaert in de #11TeamLongin voor een schitterende overwinning !
« Hij had het voordeel van de omgekeerde Top 5 en werd ietwat geholpen door het veelvuldig uitrukken van de safety car, maar Junior slaagde er toch maar mooi in om niet te bezwijken onder de druk en zich ondanks de aanwezigheid van de tv-cameraploegen tenvolle te concentreren op zijn taak. Hoed af voor zo’n sterke prestatie ! »
Omwille van de beperkingen door Corona reisde de Fiesta Cup vorig jaar niet af naar wat bekend staat als het mooiste circuit ter wereld en wordt het op 16 en 17 oktober tijdens het Racing Festival een aangenaam weerzien met de Spa-tobogan. Zeker voor Kenny Herremans…
« In mijn debuutjaar in 2018 maakte ik tijdens een eerste confrontatie Nederland-België – met aub 32 auto’s – voor de eerste keer kennis met Spa en ik zal niet vlug vergeten dat ik daar in de kwalificatie de 3de snelste tijd neerzette en daarop mijn eerste overwinning behaalde! Ik ben vol vertrouwen om tijdens de komende afspraak in de Ardennen de concurrenten van antwoord te dienen ! »